The Place of Many Stars
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Samtal på svenska

4 posters

Siirry alas

Sverige är...

Samtal på svenska Vote_lcap0%Samtal på svenska Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
Samtal på svenska Vote_lcap100%Samtal på svenska Vote_rcap 100% 
[ 5 ]
 
Ääniä yhteensä : 5
 
 

Samtal på svenska Empty Samtal på svenska

Viesti  Wedge La Loka 20, 2012 7:35 am

Ojjojjösses. Jag har märkat att här är mycket människor som tycker om svenska och sverige. Fast där är mycket som hatar svenska, men det finns många svenskaälskarer. Här vi kan tala svenska, det är kiva det. Jag gillar att sverige är bäst. Mycket roligare språk än engelska eller andra.
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil La Loka 20, 2012 9:31 am

Oj, vilken häftig topa! Jag också tycker att Sverige och svenska är både jättebra saker. Jag har lärt mig mycket svenska i skola med den bästa svenskaboken man kan ha: Klick. Klick är en jättehäftig bok för att lära sig svenska. Mikael 'Micke' Berg är så interesant och stilig pojke. Han är ett av min thinspiser. Jag har också haft den bästa svensklärare man kan ha i min tidigare skola. Jag älskade hennes lektionerna den mest av alla. Också nu i min nya skola har jag en jättekul svensklärare. Hon har bra humor och vi tittar DVDear hos henne. Nä, jag skojade. cyclops
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Wedge Ti Loka 23, 2012 9:15 am

Det är mycket oroligt när det finns inte Soturikissorna på svenska. Så man kan inte läsa SKarna, och det finns ingen SKforum på svenska, så vi måste prata här. Soldiärkatter. Nä jag skojar. "Alla nya saker kommer från Sverige." Jag har hörat den där meningen många gånger. Men Warriorkatterna är inte i Sverige men det är i Finland. Och många nya saker som kommer från Sverige är mycket dum.

Men min filosofiläraren sa att svenskarna vill bli osexuell. Att det finns idag inte "Han" eller "Hon". Det är "Hen". Mycket mystisk sak.
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil Ti Loka 23, 2012 10:09 am

Ja ja, jag tycker att vara osexuell. Det är en av den bästa saker i finska. Faktiskt jag tycker inte finska eftersom där är så mycket dumma nationalister som säger att finska är den vackrast språk. Och pöh! Finska är vacker, men dumma nationalister gör det ful. Vad synd!

Jag har alltid velat att läsa också Silverfanger på svenska. Det är ganska mystisk att svenskarna har dubbat Hopsu animener, men de har inte översättat den mangan. Jag är så van vid att tala svenska att jag skulle kunda skriva Hopsuerna på svenska.
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Wedge Ti Loka 23, 2012 10:32 am

Ja det är kul att vara osexuell när vi tala, men det är dum, när svenskarna överdrivar och tänkar att de är englarna, or nåt. Jag tenkär ju att svenska är mycket vacker språk. Ja finska också, men ryska, och engelska är inte so vacker. Ryska är konstig pomilering, och engelska är lite tråkig. Och javisst, spanska. Det är inte så vackert att alla. Jag vet inte varför. Men det är ganska vackert, men inte så vacker än svenska.

Det ska bli kul att läsa Ryhmy och Romppainen på svenska. Jag tror att dom är dåliga översettningar. Eftersom RRar. är så bra på finska och jag tänker att såm dålig översättningen har översettat RRar. Man kan se det på namn,
Jees, punamultaa! sanoi kersantti Ryhmy : Ryhmy och Romppainen på nya äventyr
Trååååkiiiiig.
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Wedge Ti Marras 06, 2012 11:43 am

Nu måste vi parta! Det är Svenska dagen nu. Och javisst också Kustaa Aadolfs dag (och min brors födelsedag, nä jag sjungade inte, och jag gjorde ingenting med sina örorna). Jag är så glad. Det är tråkigt at jag har inte svenska i den här del i skolan. Jag har märkat att svensktimmarna är så kul. Men lyckligt jag ser min bra svenskläraren i skolan och jag kan tänka att svensktimmarna börjar snart igen.

Hej hej Foxxy och Pilkkis och annan människor, kom hit och prata svenska!
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil Su Marras 11, 2012 11:29 am

Ahh, det är så tråkigt att vi har den här klasslöst gymnasium med alla sorter av obligatoriska och valfria och så vidare kurser här i Finland. Jag har inte haft svenska lektioner i månader! Shocked Och det ska inte bli bättre. Jag har studerat en av två svenska kurser för den här året. Hur klarar jag mig, när det finns inte svenska i mitt schema?!?! Den dummast sak av alla är att det finns inga valfria svenska kurser för mig, eftersom jag går på förstan. Kanske våra svensklärarer har inte tid att tala med förståringerna.

Men den här topan är jättebra att träna sig lite svenska, om man är så olycklig att man har inga svensalektionerna.

Jag rekommenderar också den här topan för alla PMTerare där. Kom hit, och ha rolig tid med oss. Man behöver inte så perfekta språkkunskaper att ha något svenska samtal här tillsammans.
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Wedge To Marras 22, 2012 11:37 am

Ja det är alltid lika dåligt när man har inte svenska i scheman. Men det är kul när man har svenska för lång tid. Det är kul igense.
Ja det är mycket kul att tala svenska här, kan bra svenskaskrivning och allt andra. Men det ska bli kivare när här finns nya vänner som pratar svenska.

Det är roligt när vi har den här PMT. På engelska det är P(o)MS, när den finska versionen. Och på svenska det kan kanske bli Plats om många stjärnor, eller nån. Så det är P(o)MS. Det är alla så nära varandra. Den här forkkan skulle bli Plats som/om/vad det nu är Många Stjärnor. Det är mycket bättre namn än Place of many stars.
Plats och paikka och place... Place och plats är kanske från samma, men paikka, jag vet inte.
Många, monta, many. Nu det är att Många och monta är från samma ord, men many, jag vet inte.
Stjärna Star tähti. Nu tähti är utesidare, men Stjärn och star. Det är mycket samma.
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil To Marras 22, 2012 12:40 pm

Wedge kirjoitti:Plats och paikka och place... Place och plats är kanske från samma, men paikka, jag vet inte.
Många, monta, many. Nu det är att Många och monta är från samma ord, men many, jag vet inte.
Stjärna Star tähti. Nu tähti är utesidare, men Stjärn och star. Det är mycket samma.

Och när man komparera de där orden, märkar man att svenska är den vackrast av alla. Especiellt när man komparera orden 'plats' och 'place'. Det är så mycket kivare än sa plats, det är en jättekul ord att sa, men 'place' är ganska tråkig.

Då har vi 'många', 'monta' och 'many'. Jag tycker 'många' den best av alla, eftersom å, som är svenskans o är en av den vackrast bokstaver i ABCerna.

Och 'stjärna' versus 'star'. Det är klart att 'stjärna' är mycket vackrar och mycket kivare än att sa. Usch, vad pinsamt, jag är inte så klart hur man säger den ord 'stjärna', men det är vacker utan spackel i alla fal. 'Tähti' är också ganska vacker ord. När jag här läsat Krigarekatter, jag har börjat att tycka om det ord.
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Wedge Pe Marras 23, 2012 7:22 am

Men vad tycker du att vad preposition går till PMT? Jag tycker att det är som, men jag vet inte därför att jag är inte så bra med den här prepositioner. Prepositioner är dum. Nä, kanske jag en dag lär prepositionerna lika vi vuxerna.
Plats med många stjärnorna är inte bra. Jag vet det. Det är inte Place with... Du vet det. Men jag vet vilket preposition kommer...

Man säger "Stjärna" lika man skrivar det. Jag tänkar.
Du är rätt att den här saken att svensk version är det vackraste. Jag älskar svensa så mycket.

Men jag lärt i dag en kul sak. Jag visste inte att tex. "Jonkin verran sadulle ilmeisiä parafraaseja löytyy" är svenskism. Men min modersmåls lärare sade att det är. Men ja det säger på svenska att finns nån, men jag hade tänkt inte att det är inte basfinska, men varje dag man lär nån nu.
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil Pe Marras 23, 2012 7:33 am

Jag har alltid tänkat att 'av' är svenskans 'of' men jag vet inte. Den plats av många stjärnar låtar inte så dum, men jag är inte 100% säkert av den här saken. Där man ser. Jag använt den 'av' prepositionen igen. Jag bara tycker att det låtar bra, och jag kan inte tänka av någon andra preposition på det platsen. Plats av många stjärnar det är, om du fråga mig. Men man kan använda 'av' i några andra platser också, jag tror.

Jag är inte så säkert av vad du lärt dig i dag, men svenskism låtar jättefin i alla fal. Jag är svenskist, jag hatar nationalister.
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Foxxy Ma Joulu 03, 2012 8:53 am

Oj, vad kul!

Jag kan inte talas svenska ganska bra. Men jag tycker om svenska och jag vill trenar svenska mycket. I morgin har jag svenska provet och provvecka, herregud. Hur ska jag klärgöra...? Jag tycker inte om gymnasiet...

Jag vill skriver ett brev ♥
Foxxy
Foxxy
Oppilas
Oppilas

Nainen Viestien lukumäärä : 71
Join date : 05.09.2012
Ikä : 29
Paikkakunta : Siilinjärvi

http://www.wildwolf.suntuubi.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil Ma Joulu 03, 2012 10:43 am

Det är så trevligt att du kom hit, vi har väntat så länge för att någon komma här.

Foxxy kirjoitti:Jag tycker inte om gymnasiet...


Ojdå. Jag har tänkat av den där saken ganska mycket, eftersom alla mina släktingar osv. frågar alltid om gymnasiet. "Är det kivare än grundskola?" "Vad tycker du om gymnasiet?" osv. osv. Jag blir alltid lite närvös när de frågar, eftersom jag är inte så van vid att tala. Jag är samurai. Jag svarar alltid "Jaaaa" eller någonting lika det.

Jag har nu tänkat, att kanske jag uppskattade inte grundskola så mycket när jag var där. Nu, när jag går i gymnasiet, jag ibland tänkar, att "Oj, jag skulle vilja vara i grundskola", men där är många mycket bra saker i gymnasiet också.

För mig, det är kanske den plats av gymnasium, som är den mest jobbigt, när man komparera till grundskola. Min grundskola låg mycket nära mitt hem, men till gymnasium måste jag ta bussen varje dag. Det är ibland mycket jobbig, när skoldag slutar tex. klockan 4 och man är hemma klcokan 5. Det gör mig arg.

Kanske jag tycker att gymnasium är lite kivare än grundskola. Man har mera friheter i gymnasium och i gymnasium kan man välja ganska mycket vad man studerar. Visst där är några obligatoriska kurser i gymnasium, men om man vill göra ingenting, man kan bara sitta. Och jag älskar provveckor den mest av alla. Dagarna är så kort och kul på provveckan.
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Wedge Pe Tammi 11, 2013 4:35 am

Runningvegetableoil kirjoitti: Jag svarar alltid "Jaaaa" eller någonting lika det.

Ja det stämmer, "Jjjjaaaa" är mycket bra svar. Jag säger det ofta. Människor frågar så ofta dum frågar, som jag har inte svar. Där är den bästa svar: "Jjjjaaa", eller "Mmmh".

Det var en dag när min syster sa' att en av hens kamrater har sagt: "Jag försökade att prata med Wedge, men hen inte pratade mig mot."
Mmh. När jag tänkte vad jag har sagt då: det var "Jjjjaaa" "Mmmh" och "Jj vet inte."
Alltså jag ju pratade mej hen. Jag vet inte, kanske människor tenker att jag inte pratar när jag pratar lika den där. Men det är lite den där människorna fel att talar så dum saker och frågar so dum frågor

Den följande gång när jag talade med den här systers kompis jag tänkte att kanske jag nu pratar med henne. Men jag hittade inte nån vis att säga till henne. Jag också i den gången bara sa "Jjjjaaa" och så vidare.
Kanske jag är inte so talande människa. Men måste alla människor vara så lättspråkande.
Jag menar inte att jag talar aldrig. Ja jag pratar ju med mina kamrater, men med nån andra människa jag har ingenting att säga till hen.
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil Ti Tammi 15, 2013 12:19 am

Du är så rätt där, kamrat Wedge!

Jag ofta tycker inte att tala med människor. Kanske det kommer från en av mina idoler Ronnie, som sade: "Tala inte med främlingar" Jag är ganska tyst med många människor, men det är helt okej att tala med nå'n kul kamrat. De är bara såååå svart att finna. Meh, jag tycker att 90% av människor är dumma. Jag tycker inte att tala med dumma personer. Ganska ofta tänker jag, att jag skulle ha nå'nting att sa, men det är alltid sååå jobbig att öppna min munen. Det alltid gör saker mera jobbig eller irriterande osv. @
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Wedge Ke Tammi 16, 2013 12:11 pm

Runningvegetableoil kirjoitti: Kanske det kommer från en av mina idoler Ronnie, som sade: "Tala inte med främlingar"
Ahh, so rätt. Och min idol Låga sa': "Titta inte på främlingen's ögon". Det är också sagit bra. När man följar bode och vi kommar at den här meningen: "Tala inte med främlingar och titta inte på deras ögoner."
Det är bra norm. När man träffar nå'n främling, man kan bara inte titta på henne/honom och inte tala med hen.

Ah, jag har läst massa svenska böcker, eller serier på senaste tiden. Musse piggs bästa. Det var bra. Den första serien var den bästa. Det var jättelång, och jättebra. Floyd Gottfredson är mycket bra tecknaren, och jag tänker att det var Al Taliaferros skrev. Ahh, jag hade inte läst det senare på finska eller på andra språker, så det var fenomenal.
Sen det var en Romano Scarpas serie som jag hade läst senare, men det var så got serie, att det var också kul.
Det hade också Paul murry och som andra bra, men jag läste inte två sista serierna, dom såg ut så illa.
Men jag rekommenderar den där boken.

Och jag läste en Naruto på svenska. Ohh, det var också mycket bra experimenten. Jag lärt många nya order. Nä jag skojar.
Ju jag har en svensk bok också, nå'n Fem. Det skulle jag läsa nå'n dag.
Wedge
Wedge
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 564
Join date : 10.04.2012
Ikä : 91
Paikkakunta : Coruscant

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Runningvegetableoil Ke Tammi 16, 2013 12:34 pm

Några idoler kirjoitti: "Tala inte med främlingar och titta inte på deras ögoner."

Ja det stämmer! Den där ska bli min ny motto.

Oj, jag glömde att prata av min resa till Sverige. Det var jättehäftig, att se min favoritplats. Tyvärr var jag bara i Stockholm. Kanske Uppsala eller nå'n andra stad skulle vara kivare att vara i, men Sverige är Sverige.

Jag också skulle vilja läsa nå'n svensk böcker. Jag var i några serieantikvarieter i Stockholm men de säljade ganska lite manga, eller ganska dyra mangapockarer. Priser var cirka lika dyr som i finska antikvariater. I en antikvariat var några "mangarea"pockarer, men den rean var cirka 2€, och där var bara Ranma½er och Inuyashor som jag vet. Kanske skulle jag hade köpt några men jag kunde inte minns vad av dem har jag redan i finska. Och 2€ är ganska för dyr för mig. Kanske det är en bra pris för nå'n Naruto men jag vet inte.
Runningvegetableoil
Runningvegetableoil
Klaaninvanhus
Klaaninvanhus

Nainen Viestien lukumäärä : 553
Join date : 13.04.2012
Paikkakunta : Cafe µµ

http://www.morokolli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Pilkkuturkki To Toukokuu 01, 2014 12:57 am

Wedge kirjoitti:Ojjojjösses. Jag har märkat att här är mycket människor som tycker om svenska och sverige. Fast där är mycket som hatar svenska, men det finns många svenskaälskarer. Här vi kan tala svenska, det är kiva det. Jag gillar att sverige är bäst. Mycket roligare språk än engelska eller andra.

Att jag älskar alltid då och då att rätta andra!! Very Happy 1. jad har märkt 2. ja tycker att Sverige är bäst
Kanske jag borde inte ändå fortsätta  att rätta, så...  Jag har inte än hunnit  läsa alla meddelanden, så ja går och läser dom först


Viimeinen muokkaaja, Pilkkuturkki pvm Su Toukokuu 11, 2014 7:48 am, muokattu 2 kertaa
Pilkkuturkki
Pilkkuturkki
Soturi
Soturi

Nainen Viestien lukumäärä : 102
Join date : 05.05.2012
Ikä : 23
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Pilkkuturkki To Toukokuu 01, 2014 1:22 am

Och dessutom, kan det vara möjligt att ja märkt den här först nu!! Shocked 
Finns det månne någon annan som kan svenska som sitt modesrmål, undrar jag.
Hen är ett ord som används då som man inte vet om personen är av kvinnligt eller manligt kön, men om man inte talar om "den" vilket skulle vara väldigt oartigt om man talade av en människa. Oftast har jag hört hen använd i Grammatiken, när man ger exempel, t.ex. Hen går till butiken-hen gick till butiken-hen har gått till butiken o.s.v. Hen har jag aldrig hört användas i sammanhang där man vet om det är flicka eller pojke som det är talan om, men jag umgås ju mest bara med finlanssvenskar.
Om jag skulle översätta Soturikissat till svenska, skulle det vara antingen Krigarkatterna eller kanske Kattkrigarna, fast det låter stört.

hit är ännu några allmänna misstag:
Jag hoppas att ingen blir sårad av att jag skrev några fel som ni gjort, jag bara vill hjälpa lite att komma ihåg saker :)jag menar verkligen inte att få någon att bli ledsen
Pilkkuturkki
Pilkkuturkki
Soturi
Soturi

Nainen Viestien lukumäärä : 102
Join date : 05.05.2012
Ikä : 23
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Samtal på svenska Empty Vs: Samtal på svenska

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa